summitALT

Summit po polsku

Falisty wzór szala Summit robi szaloną karierę. Trudno się dziwić – jest bardzo efektowny!
summit

Na prośbę jednej z użytkowniczek forum e-dziewiarka, przetłumaczyłam go na język polski. Starałam się to zrobić jak najprościej, nie używając skrótów, dodając filmiki, wyjaśniające co trudniejsze oczka. Każda dziewiarka, która opanowała oczka prawe i lewe powinna sobie bez problemu z tym szalem poradzić.

Wzór jest autorstwa Mandie Harrington, został opublikowany w bezpłatnym webzinie Knitty Spring+Summer 2010, jego oryginalną (angielską) wersję można znaleźć tutaj. Zdjęcie powyżej pochodzi z tej strony, sama nigdy nie dotrwałam do końca tego dość jednak monotonnego wzoru :). Mandie wyraziła zgodzę na publikację tego tłumaczenia! Tutaj jest jej strona internetowa.

Mam tylko jedną prośbę: kiedy skorzystasz z tłumaczenia, zostaw ślad po sobie w komentarzu. A jeśli podoba Ci się to, nad czym pracuję, może chcesz śledzić mój najnowszy projekt na Facebooku? Zapraszam :-)

SUMMIT SHAWL

Załóżmy, że chcemy zrobić taką samą wersję, jaka jest pokazana na Knitty – 15 kolumn (żeby można było operować na konkretnych cyferkach). Wzór można łatwo zmodyfikować, żeby był szerszy lub węższy niż wersja na zdjęciach – wystarczy powtórzyć odpowiednie części wzoru większą lub mniejszą ilość razy niż jest to sugerowane.

Zaczynamy:

  • Nabieramy 6 oczek, używając metody backward loop cast on (zobacz na youtube).
  • Przerabiamy pierwszy rządek oczkami lewymi.
  • W drugim rządku na samym początku robimy narzut, 2 oczka prawe, S2KP*, KFB**.
  • Rządki trzeci, czwarty i piąty przerabiamy dżersejem.
  • W rządku szóstym dobierzemy oczka: przerabiamy cały rządek oczkami prawymi, po czym nabieramy 6 oczek tą samą metodą, co na początku.
  • W siódmym wszystkie oczka (12) przerabiamy na lewo.
  • Rządek ósmy: 7 oczek prawych, dodać jedno oczko***, 1 oczko prawe, S2KP, KFB.
  • Rządki dziewiąty, dziesiąty i jedenasty znowu całość dżersejem.
  • Rządek dwunasty to znowu dobranie oczek (na kolejną kolumnę): przerabiamy 12 oczek prawych, dobieramy 6.
  • Rządek trzynasty: wszystkie oczka na lewo.
  • Rządek czternasty: 13 oczek prawych, dodać jedno oczko, oczko prawe, S2KP, KFB.
  • Rządek piętnasty: przerobić 11 oczek lewych, następne oczko po prostu spuścić, tak, żeby spruło się do samego dołu, obrócić robótkę (nie przerabiając pozostałych oczek).
  • Rządek szesnasty: 11 oczek prawych.
  • Rządek siedemnasty: 11 oczek lewych.

Dodajemy kolejne kolumny:

  • Rządek osiemnasty: 11 oczek prawych, dobieramy 6 oczek (17 oczek na drutach).
  • Rządek dziewiętnasty: 17 oczek lewych.
  • Rządek dwudziesty: 12 oczek prawych, dodać jedno oczko, oczko prawe, S2KP, KFB.
  • Rządek dwudziesty pierwszy: 11 oczek lewych, spuścić jedno oczko aż do sprucia, obrócić robótkę (bez przerabiania pozostałych oczek).
  • Rządek dwudziesty drugi: 11 oczek prawych.
  • Rządek dwudziesty trzeci: 11 oczek lewych.

Powtarzamy tę część wzoru jeszcze 10 razy!

Ostatnia kolumna:

  • Rządek dwudziesty czwarty: 11 oczek prawych, dobieramy 7 oczek.
  • Rządek dwudziesty piąty: 18 oczek lewych.
  • Rządek dwudziesty szósty: 12 oczek prawych, dodać jedno oczko, oczko prawe, S2KP, oczko prawe, KFB.
  • Rządek dwudziesty siódmy: 12 oczek lewych, spuścić kolejne oczko tak, żeby się spruło, odwrócić robótkę.
  • Rządki 28-32: te 12 oczek przerabiamy dżersejem.
  • Rządek trzydziesty trzeci: 6 oczek lewych, spuścić kolejne oczko tak, żeby się spruło, odwrócić robótkę.
  • Rządki 34-50: przerabiamy te 6 oczek dżersejem.

W tym momencie w sumie na drutach powinno być 77 oczek, tworzących podstawę 15 kolumn.

Prawy skręt

  • Rządek pierwszy: 6 oczek lewych, narzut, 5 oczek lewych. Obrócić robótkę.
  • Rządki 2-8: Przerabiamy 12 oczek dżersejem.
  • Rządek dziewiąty: 12 oczek lewych, narzut, 5 oczek lewych.
  • Rządek dziesiąty: 11 oczek prawych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej. Obrócić robótkę.
  • Rządki 11-16: Przerabiamy 11 oczek dżersejem.
  • Rządek siedemnasty: 11 oczek lewych, narzut, 5 oczek lewych.
  • Rządek osiemnasty: 11 oczek prawych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej, obrócić robótkę.
  • Rządki 19-24: Przerabiamy 11 oczek dżersejem.

Powtarzamy rządki 17-24 jeszcze dziesięć razy (ostatnia kolumna pozostanie nieprzerobiona). Ostatnią kolumnę przerabiamy tak:

  • Rządek pierwszy: 11 oczek lewych, narzut, 6 oczek lewych.
  • Rządek drugi: 12 oczek prawych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej, obrócić robótkę.
  • Rządki 3-9: Przerabiamy 12 oczek dżersejem.
  • Rządek dziesiąty: 6 oczek prawych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej, obrócić robótkę.
  • Rządki 11-27: Przerabiamy ostatnich 6 oczek dżersejem.

Lewy skręt

  • Rządek pierwszy: 6 oczek prawych, narzut, 5 oczek prawych.
  • Rządki 2-8: Przerabiamy 12 oczek dżersejem.
  • Rządek dziewiąty: 12 oczek prawych, narzut, 5 oczek prawych.
  • Rządek dziesiąty: 11 oczek lewych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej, obrócić robótkę.
  • Rządki 11-16: Przerabiamy 11 oczek dżersejem.
  • Rządek siedemnasty: 11 oczek prawych, narzut, 5 oczek prawych.
  • Rządek osiemnasty: 11 oczek lewych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej, obrócić robótkę.
  • Rządki 19-24: Przerabiamy 11 oczek dżersejem.

Powtarzamy rządki 17-24 jeszcze 10 razy. Ostatnia kolumna zostanie nieprzerobiona, więc przerabiamy ją tak:

  • Rządek pierwszy: 11 oczek prawych, narzut, 6 oczek prawych.
  • Rządek drugi: 12 oczek lewych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej. Obrócić robótkę.
  • Rządki 3-9: Przerabiamy 12 oczek dżersejem.
  • Rządek dziesiąty: 6 oczek lewych, spuścić następne oczko tak, żeby spruło się do narzutu poniżej. Obrócić robótkę.
  • Rządki 11-27: Przerabiamy 6 oczek dżersejem.

Powtarzamy na zmianę prawy i lewy skręt: 12 razy albo aż szal będzie miał taką długość, jaką chcemy; trzeba pamiętać, żeby ostatnią wykonaną częścią wzoru był lewy skręt. Wtedy przejdź do zakończenia:

Zakończenie

  • Rządek pierwszy: 6 oczek lewych, narzut, 5 oczek lewych. Obrócić robótkę.
  • Rządki 2-7: Przerabiamy 12 oczek dżersejem.
  • Rządek ósmy: 6 oczek prawych, 2 oczka prawe przekręcone przerobione razem, 2 oczka prawe, 2 oczka prawe przerobione razem.
  • Rządek dziewiąty: Zakończ 3 oczka na lewo (zostaje jedno oczko na prawym drucie), spuść kolejne oczko, niech się spruje do narzutu. Przełóż to jedno oczko z prawego druta na szydełko i zrób dwa oczka łańcuszka, po czym przełóż to oczko z powrotem na prawy drut. Przerób kolejne oczko z lewego druta na lewo, a potem przełóż poprzednie oczko (to od łańcuszka) na to przerobione na lewo. 4 oczka lewe, narzut, 5 oczek lewych. Jeśli wszystko zrobiłaś dobrze, na prawym drucie masz teraz 11 oczek.
  • Rządki 10-15: Przerabiamy 11 oczek dżersejem.
  • Rządek 16: 6 oczek prawych, 2 oczka prawe przekręcone przerobione razem, 1 oczko prawe, 2 oczka prawe przerobione razem.
  • Rządek 17: Zakończ 2 oczka na lewo (na prawym drucie masz jedno oczko).
  • Spuść kolejne, niech się spruje. Przełóż oczko na szydełko, przerób 2 oczka łańcuszka, przełóż z powrotem na prawy drut. Przerób kolejne oczko na lewo, po czym przełóż poprzednie oczko na to przerobione na lewo. 4 oczka lewe, narzut, 5 oczek lewych. Na prawym drucie masz 11 oczek.

Powtarzamy rządki 10-17 jeszcze dziesięć razy (aż dojdziemy do ostatniej kolumny). Teraz powtarzamy jeszcze raz rządki 10-16.
I na koniec jeszcze:

  • Rządek pierwszy: Zakończ 2 oczka na lewo (na prawym drucie masz jedno oczko).
  • Spuść kolejne oczko aż do sprucia. Przełóż oczko z prawego druta na szydełko, przerób 2 oczka łańcuszka, przełóż oczko z powrotem na prawy drut. Przerób kolejne oczko na lewo, przełóż oczko od łańcuszka na to przerobione. 4 oczka lewe, narzut, 6 oczek lewych. Masz na drucie 12 oczek.
  • Rządki 2-7: Przerabiamy 12 oczek dżersejem.
  • Rządek ósmy: 7 oczek prawych, 2 oczka prawe przekręcone przerobione razem, 1 oczko prawe, 2 oczka prawe przerobione razem.
  • Rządek dziewiąty: Zakończ 2 oczka na lewo (na prawym drucie masz jedno oczko). Spuść kolejne oczko aż do sprucia. Przełóż oczko z prawego druta na szydełko, przerób 2 oczka łańcuszka, przełóż oczko z powrotem na prawy drut. Przerób kolejne oczko na lewo, przełóż oczko od łańcuszka na to przerobione. 5 oczek lewych. Masz na drucie 6 oczek.
  • Rządki 10-15: Przerabiamy pozostałe oczka dżersejem.
  • Rządek 16: 2 oczka prawe przekręcone przerobione razem, 2 oczka prawe, 2 oczka prawe przerobione razem.
  • Zakańczamy ostatnie 4 oczka.

Pozakańczaj nitki, zblokuj i ciesz się nowym szalem!

* S2KP: dwa oczka przekładasz na prawy drut bez przerabiania, wkłuwając się w nie tak, jakbyś chciała przerobić je na prawo, trzecie oczko przerabiasz na prawo, dwa spuszczone przed chwilą oczka przekładasz na to jedno przerobione (zobacz na youtube)
** KFB: przerabiasz oczko na prawo, ale nie ściągając go z lewego druta – wkłuwasz się w tył tego oczka i przerabiasz je jeszcze raz (z jednego oczka robisz dwa – zobacz na youtube)
*** dodaj oczko: czubkiem prawego druta podnieś nitkę pomiędzy oczkami i wrzuć ją na lewy drut; przerób przekręcone oczko prawe (zobacz na youtube)

68 thoughts on “Summit po polsku

  1. Dziękuję za szczegółowy opis szala. Będę próbowała go zrobic:) Rzeczywiście jest bardzo efektowny.
    Pozdrawiam serdecznie:)

  2. Dziękuję za to tłumaczenie. Chciałam ten szal zrobić od dawna, ale nie mogłam go przetłumaczyć. Już się zabieram za druty. Dziękuję

  3. Bardzo dziękuję za polskie tłumaczenie, widziałam ten szal już w kilku miejscach ale zawsze z angielskim opisem i niestety, zawsze moje tłumaczenia kończyły się klęską.Pozdrawiam JolaK

  4. Trafiłam tu dzięki Angel.A ten szal podoba mi się na maxa :) Dziekuję za ten opis :) spróbuję go zrobić. Pozdrawiam

  5. Witam, cieszę się że znalazłam ten wzór, szal już prawie zrobiony ale mam problem z zakończeniem. W 10 rządku nie zostaje mi 11 tylko 12 oczek, nie wiem co źle robię. Czy może ktoś już kończył szal i mi pomoże?

  6. Dziekuje za tłumaczenie. Sprobuje go zrobic bo jest piekny.Dziekuję

  7. Karolcia zostaje Ci 12 oczek i tak powinno być ponieważ pierwszy i ostatni rząd ma po 6 oczek a nie tak jak pozostałe 5 więc musisz spuścić oczko tak aby zostało Ci 6 z ostatniego rzędu
    mam nadzieję że rozumiesz o co mi chodzi
    ja zrobiłam już 4 sztuki tego szala i na tym nie koniec i jak dla mnie to bardzo szybko się go robi i wcale nie monotonnie ;)
    a wzór mam od maranciaków

  8. Witam! Moja mama znalazła ten wzór, ale po angielsku. Próbowałam przetłumaczyć instrukcje, ale bez umiejętności robienia na drutach okazało się to klęską. W końcu jednak natknęłam się na to tłumaczenie :) Serdecznie dziękuję za jego udostępnienie. Mama jest zachwycona i już zabiera się za robótkę:) Pozdrawiam – Kasia

  9. Dziękuję za tłumaczenie no i autorce za wzór, jest świetny! Niedługo kończę szal, jest bardzo ładny.

  10. Dziękuję za tłumaczenie, robiłam szal z angielskiego opisu (dużo robię na drutach, kiedyś korzystałam z nienieckich czasopism),ale kończąc robótkę znalazłam to tłumaczenie i porównywałam swoje tłumaczenie z Twoim.Nie robiłam oczek prawych przekręconych(zaczynających i kończących szczebelek drabinki) i może dlatego szczebelki nie są takie stabilne.Myślę, że po blokowaniu to się troszeczkę poprawi.

  11. rzeczywiście jest efektowny teraz jak czytam opis to może i ja się za niego wezmę kto wie kto wie ;) :) dziękuję za tłumaczenie :)

  12. Dziekuję za tłumaczenie :) Szala jeszcze nie zrobiłam, ale mam zamiar :)
    Pozdrowienia dla Posymłodawczyni i Tłumaczki.

  13. DZIĘKUJE :)
    Szal wydawał mi się bardzo trudny. Jest przecudny, więc postanowiłam nie poddawać się. Jak zaczęłam dziś robić według tego opisu to doszłam do wniosku, że jest bardzo łatwy :) To zapewne za sprawą prostego wytłumaczenia.
    Dziękuje raz jeszcze.
    Pozdrawiam
    Ula

  14. Opis szala po polsku rewelacja! Mam jednak watpliwosci – gdzie jest 10-ty rząd w zakończeniu i jak go trzeba przerabiać? Własnie robie ten szal, jest prosty i niesamowicie superowy, do zakończenia jeszcze daleko, ale czytając instrukcję boję się, że coś z tym zakończeniem jest nie tak. Jesli ktoś mi pomoże rozwikłać tą zagadkę, będe wdzięczna. Pozdrowionka i dziękuję za opis! Ankape

  15. Szal jest super! dziękuję za tłumaczenie, tak przystępne i jasne, że nie wypada się pomylić. Wzór jest rzeczywiście prosty. Właśnie wczoraj skończyłam jeden, a dzisiaj zrobiłam 1/3 następnego szala. Nie mogę się oderwać od tego wzoru. A jeśli chodzi o ten 10 rządek w zakończeniu, to po prostu jedenastkę zamienić na 10 i wszystko będzie ok. Taki drobniuteńki błąd.

  16. Dziękuję za wzorek i jego tłumaczenie. Jestem początkująca, jeśli chodzi o druty, ale po przeczytaniu opisu wydaje mi się, że nawet ja poradzę sobie z tym szalem…a jest piękny…

  17. Dziękuję za tłumaczenie. Ten szal to po prostu rewelacja. Od dawna chciałam go zrobić> Wielkie dzięki.

  18. Wzór na pierwszy rzut oka wydawał sie bardzo skomplikowany,ale po profesjonalnym tłumaczeniu wszystko jest jasne i proste.Dziękuję Pani za tłumaczenie.Mam już połowę tego cudeńka.Pozdrawiam:)

  19. Chcę się podzielić swoimi wrażeniami z robienia „summitów”. Tworząc w wielkiej fascynacji zupełnie bezmyślnie zamieniłam dżersej z francuzem i spostrzegłam się dopiero w czwartym szalu, co zarówno dla mnie , jak i innych właścicielek moich prac, zupełnie nie przeszkadza. Wynikiem tego są szale dwustronne i też są piękne.Może ktoś pójdzie w moje ślady?

  20. Ha, to ciekawe, bo cały czas wydawało mi się, że część uroku dziur w tym wzorze tkwi w tym, że dżersej się zawija, dzięki czemu brzegi są takie płynne. Francuz chyba się już tak nie zawija? Ale coś za coś, dwustronność szala to bardzo ważna zaleta :)

  21. Żeby nie było, jestem w połowie poprawnego „summita”, bo w końcu to było moim celem! Mając porównanie stwierdzam, iż obie wersje są bardzo fajne, aczkolwiek każda na swój sposób. Moja wdzięczność za ten wzór jest ogromna!

  22. po prostu serdeczne dzieki!!!!W ogole watpie ,ze zrozumem jak tylko zaczne robic ,ale mam nadzieje ,ze sama nie jestem i ktos bedzie mogl mi pomoc:):):)pozdrawiam serdecznie!!!!

  23. Szal bardzo mi siE podobał, ale wiadomo …angielski ..
    wielkie dzięki za to ,że Ci się chciało tłumaczyć…
    w dzisiejszych czasach rzadko ludzie robia coś za darmo….

  24. Wielkie dzięki za ten wzór .podoba mi się strasznie ,ale angielska wersja mnie przerażała :-( juz zabieram się za druty Pozdrawiam Anna

  25. Droga Ingie – ja również bardzo dziękuję za tłumaczenie. Usiadłam wczoraj i zrobiłam próbkę,… Twoje tłumaczenie jest świetne :-). Zamówiłam natychmiast Kauni i czekam z niecierpliwością. Mam też pytanie o Twoją włóczkę, czyli Holst Garn – gdzie ją kupujesz? Podzielisz się źródłem ;-)? Pozdrawiam serdecznie Ania

  26. Witam,
    właśnie się zabieram za robienie tego szala z tęczowej włóczki. Dziękuję za tłumaczenie.
    Dorota

  27. Wielkie dzięki za ten wzór. Jest super orginalny, a takie rzeczy uwielbiam. Dziękuję za zrozumiałe tłumaczenie i autorce wzoru. Postaram się go wykonać bez błedów.
    Pozdrawiam Jagoda

  28. I ja również dziękuję za ten wzór.To mój pierwszy wykonany własnoręcznie szal.Dobrnęłam do zakończenie, dziergało się świetnie ale teraz mam „schody”.Za czorta nie wychodzi mi zakończenie początkowe.Na drucie powinnam miec 11 oczek mam mniej.Od dwóch dni nie mogę go skończyć.Wrrrrrrrrrrrrrrrr

  29. Szal mnie zafascynował i chciałabym spóbować go zrobić :) dziękuję za tłumaczenie, pozdrawiam ela.

  30. tlumaczenie super , ja drutuje rzadko, ale uwaznie czytajac pokapowalam co i jak mam juz polowe szala ,. robie przekrecone na lewej stronie tzn narzut i lewe przekrecone, bardzo dziekuje za wspanialy opis:)

    pozdrawiam serdecznie ,
    ps.mam zamiar zrobic kilka z roznych kolorow :)

  31. Przecudny bardzo bardzo bardzo dzięki będę się uczyć tego wzoru. pozdrawiam :))

  32. Spodobal mi sie ten wzor,moze w jakis wolniejszy,letni dzien spobuje go wydziergac.mam nadzieje ,ze sobie poradze.DZiekuje za tlumaczenie.

  33. Skorzystałam :-)
    Dziękuję bardzo za tłumaczenie.
    Pozdrawiam serdecznie.

  34. Skorzystałam i bardzo dziękuję. Opis bardzo czytelny. Marzena

  35. szal super po długim rozpoczęciu jakoś poszło i stałam się posiadaczka pięknego szala
    dziękuje :)

  36. Piękne dziękuję-patrząc na szal myślałam,że przerasta moje możliwości.Dzięki rewelacyjnemu tłumaczeniu moja praca płynnie dobiega końca a efekt przerósł oczekiwania.

  37. czy jestem w stanie doceni Twoj trud?…ja, laik mam ochote popelnic taki szal….tylko czy uda mi sie…corcia wykasowala mi polskie litery, dlatego tak beznadziejnie pisze….mam nadzieje, ze z drutami pojdzie mi lepiej….dziekuje….dodzia

  38. podchodziłam do tego wzoru jak pies do jeża a okazał się cudownie prosty. Dziękuje za opis.Barbara

  39. Witam ) jestem początkujaca proszę o wyjaśnienie tych symboli ponizej wkleiłam z opisu szala..::
    W drugim rządku na samym początku robimy narzut, 2 oczka prawe, S2KP*, KFB**….co one oznaczają..?dzieki z góry pozdrawiam serdecznie Elżbieta.

  40. Objaśnienia skrótów są na samym dole posta, włącznie z filmikami na youtube, na których można zobaczyć, o jakie oczko chodzi. Pozdrawiam :-).

  41. Super szal…dzięki za przetlumaczenie-) na jakich drutach się robi: żyłkowych czy na dwóch prostych? pozdrawiam serdecznie Dana.

  42. Bardzo dziękuję, to piękny wzór, bylebym tylko umiała zrobić…

  43. Dziękuję za opis, jest przystępny, ale jako początkująca mam małe problemy, ale się nie poddam. ten szal jest poprostu cudowny, że aż szkoda zrezygnować….

  44. Właśnie zaczynam przygodę z szalem summit, tłumacznie super. Nic dodac nić ująć :)

  45. Dziękuję za opis. Szal jest przepiękny. Niestety wczoraj oglądając studio wyborcze zamyśliłam się nad tym co widzę i nie liczyłam tego co robię. W efekcie nie wiem na jakim oczku jestem, co zrobiłam. I jestem wściekła bo nie wiem jak mam dojść na której stronie jestem. Dodam, że robiłam prawy skręt. Czy ktoś może wie jak powinnam sprawdzić w którą stronę mam iść? Proszę. Przerobiłam 5 skrętów prawych i 5 skrętów lewych. A i przy okazji chciałam dopytać czy według tego wzoru 12 przerobień dotyczy sumy -lewy i prawy skręt, czy 12 lewych i 12 prawych. Przepraszam, że pytam o takie rzeczy ale jestem tak zła, że nie potrafię już myśleć. Pozdrawiam

  46. Dziękuję bardzo za tłumaczenie. Szal jest piękny. Życzę powrotu do zdrowia. Ania

  47. Gгeat project. Ι’d personally take a lߋok latеr since
    і amm considering makіng one in dοing my self.
    Crafts ϲertainly ɑre a nice technique of kill sparetime ѕo, I sew or crochet whilpe і haνe amusement.

  48. Dzięki piękne właśnie zaczęłam dzięki tobie zabawę w szal z efektownymi dziurami

Skomentuj

